CAM İŞLEME TESİSLERİNDE “KALİTE PERSONELİ” SORUNU…

 


Öncelikle şunu ifade etmek isterim ki, tek başına “KALİTE PERSONELİ” tanımı uygun bir GÖREV TANIMI oluşturulması için yeterli değildir.

Bu başlık altında birden çok görev tanımı oluşturmak mümkündür.

1.     1. Kalite Yönetim Temsilcisi

2.     2.  Kalite Yönetim Sistemi Mühendisi/uzmanı

3.      3. Kalite Kontrol Personeli

Bunun dışında her işletme kendi organizasyonun ihtiyaçlarına göre farklı ara görev tanımları oluşturabilir. 

Temel yanılgı tam da bu noktada başlamaktadır. Kalite Personeli dediğimiz TEK BİR KİŞİNİN bütün bu görev tanımlarında belirtilen görevleri yüklenmesi doğru olmadığı gibi mümkün de değildir.

Kalite Yönetim Temsilcisi olacak kişinin kararlarının şirket yönetimini temsil edebilmesi, bütün diğer personel tarafından benimsenecek konumda olması gerekir. Bu kişiden sahada ürün kontrolü ya da girdi kontrolü yapmasını bekleyemezsiniz. Zamanını bir yöneticinin görevlerine adayabilmeli , şirketin bütün faaliyet alanlarına dair bilgilerden haberdar olacak şekilde kendi faaliyet alanını planlayabilmeli, bu anlamda şirket adına karar oluşturma mekanizmalarının içinde olmalıdır. Aynı zamanda Kalite ile ilgili diğer bütün personelin sahip olması gereken bilgilerle donanmış olması, kalite ekibini "ünvanı" ile değil bilgisi ile  yönetebilecek tecrübede olmalıdır. Bu da her şeyden önce sektörde veya şirket içinde orta ya da uzun vadeli bir çalışma geçmişinin olması demektir.

Bu açıdan baktığımızda KALİTE YÖNETİM TEMSİLCİSİ ( KYT) görev tanımına layık yönetici personel sayısının çok da fazla olmadığını söylemek yanlış bir tespit olmaz. Ne yazık ki özellikle küçük ve orta boyuttaki cam işleme tesislerinde KYT olarak atanmış kişiler ISO-9001 standardı gereği atanmak zorunda olunan, ama konuyla alakalı bilgi ve deneyime pek de sahip olmayan, kararları yönetim açısından önemsenmeyen, yönetimin kararları doğrultusunda işi sahiplenmeye çalışan kişilerdir. Hal böyle olunca KALİTE DEPARTMANI / BÖLÜMÜ de baştan yanlış kurgulanmış olmaktadır.  

Yapılan yanlışlardan bir diğeri, tek bir “Kalite Personeli” ile  bütün görevlerin üstesinden gelinmeye çalışılmasıdır. Böyle olduğunda ister istemez “Kalite Personeli” A’dan Z’ye bütün kalite çalışmaları kapsamından sorumlu olmaktadır. Şöyle düşünelim, sektöre ve işlemeye yabancı bir “Kalite Personeli”ne işbaşı yaptırdığımızda neler olacaktır ; Bir kere bu kişi teknik anlamda sektör ve işletmenin yaşadığı kalite sorunlarını diğer personelden öğrenmek zorunda kalacak, uzun zaman da bu "diğer kişilerin" kararlarından ve önerilerinden etkilenerek bir çalışma yürütecektir. Oysa Kalite Personeli kararlarında sadece standartlara,  müşteri taleplerine ve teknik şartnamelere bağlı çalışan birisi olmak zorundadır.  

Bu tek kişi bir yandan yaklaşık en az 25-30 adet TS EN STANDARDI’nı özümleyecek bir çalışma programı yapacak, bütün ürünleri ve kullanılan malzemeleri, bu malzemelerin teknik data sheet’lerini, MSDS dokümanlarını bilecek, Ürünlere ait TEKNİK DOSYA’lara hakim olacak, müşteri şikayetlerini değerlendirebilecek, girdi-üretim-ürün kontrollerinin hepsini yapacak, belgelendirme çalışmaları, Fabrika Üretim Kontrol’ü kapsamında muayene, ölçme ve deneylerini yapabilecek… Üstüne üstlük üretimden çıkan her üründeki kalite sorunu karşısında şirket yönetimine hesap verecek. Bir müşteri şikayeti olduğunda yönetim tarafından “sen bu ürünü görmedin mi? “  diye sorgulanabilecek…

Açıktır ki, bütün bunlar tek bir kişinin üstesinden gelebileceği görevler değildir.

Özetle ifade edecek olursak; şirketinizin KALİTE KONUSUNDA İDDİALI olduğunu söyleyecekseniz öncelikle Kalite Departmanı konusunda iddialı olmanız gerekir. Çünkü, Kalite Sorunu sadece ürün kalitesi demek değildir. Bir Yönetim Sisteminden bahsediyoruz burada.  Kalite kavramıyla ilgili “Görev Tanımları”na da bu açıdan bakmalıyız.    

Aksi takdirde sürekli bir Kalite Personeli arayışında olacak, işbaşı yaptırdığımız personelden sürekli memnuniyetsiz olacağız demektir. Bu da Kalite Personelini olumsuz etkileyecek. Bir kaç yıl sonra personel işten ayrılacak....Sonuçta şirket olarak bir kısır döngü ile sürekli "Kalite Personeli" ilanı vermek zorunda kalacağız...

 

 

Bu blogdaki popüler yayınlar

CAM- YAPILARDA KULLANILAN: İLGİLİ TSE ve EN STANDARTLARI