LAMİNE CAM KONTROLÜ
LAMİNE CAM SATIN ALAN FİRMALARIN DİKKATİNE :
NİHAİ ÜRÜN GİRDİ KONTROLÜNDE DKKAT EDİLECEK NOKTALAR:
1.
Hafif de olsa puslu bir görünüş, ya da bir
bölgede pusluluk diğer bölgede net görünüş var mı ? Eğer varsa, bu demektir ki pvb
kalitesi düşüktür. Muhtemelen atık pvb katılarak üretilmiştir. Ya da proseste
bir hata oluşmuştur. Her iki durumda da pvb.nin cama tutunma düzeyi düşüktür.
Gelecekte delaminasyon ihtimali taşımaktadır.
2.
Camın görünüşünde sararma var mıdır ? Varsa
bunun iki temel nedeni olabilir:. Ya pvb kalitesizdir, ya da cam otoklava
birden çok verilmiş ya da yüksek ısıda proses değeri belirlenmiştir. Camı iade
etme hakkınız vardır.
3.
Cam aralığında toplu iğne başı büyüklüğünden
küçük ama bir arada öbek oluşturan hava
kabarcığı olmamalıdır. Eğer varsa bu bir proses kusurudur. Bu kabarcıklar
nemli, ıslak ortamlarda çoğalabilir ve genişleyebilir.
4.
Delikli spider lamine camlarında özellikle delik
kenarlarında hava kabarcığı var mıdır ?
Bu kabarcıklar delik aparatı tarafından kapatılacak olsa bile, gelecekte
büyüme ve açığa çıkma riski vardır.
5.
Kenar bölge boyunca , delik ya da oygu
etrafında optik görünüşte bir dalgalanma
var mıdır ? Eğer varsa, bu demektir ki, üretim aşamasında büyük hava
kabarcıkları oluşmuş, bu kusurları düzeltmek için bu bölgeler mengene ile
sıkıştırılıp cam ikinci bir kez otoklavdan geçirilmiştir.
6.
Kenarlarda pvb. içe kaçıklığı var mıdır ? Varsa
bu bölgeler su veya nem ile temas durumunda birikintiye neden olabilir,
gelecekte bu bölgelerden başlayarak delaminasyon ile karşılaşabilirsiniz.
7.
Camın kenarından içeri kısmına doğru uzanan
keskin uçlu yarık veya çatlak şeklinde parça kopması var mı ? Varsa bu kusur
standart dışı demektir. Camı iade talebinde bulunabilirsiniz.
8.
Cam içinde – ara boşlukta değil- hammaddeden
kaynaklı hava kabarcığı, habbe, düğme vb. kusur var mıdır. Eğer varsa bunların
m2 başına en fazla 1 adet olması kabul edilebilir kusurdur. Bundan fazlası
varsa, cam kalitesiz demektir. Sözleşme şartlarını kontrol etmeniz gerekir.
Eğer cam menşei hakkında bir şart ileri sürmemişseniz, bu ve benzeri kusurlarla
karşılaşmanız kaçınılmazdır.
9.
İki cam arasında hiçbir şekilde yabancı madde,
kıl, tüy, leke, toz vb. yabancı madde
olmamalıdır. Camın iç ya da dış yüzeyinde hiçbir şekilde kazıntı
şeklinde çizikler olmamalıdır.
Görüntüde buruşukluk olmamalıdır. Bunların
hepsi üretim hatasıdır.
10.
Cam görüntüsünde damar şeklinde görünüş kusuru
varsa bu kabul edilir bir kusur değildir. Ara bağlayıcı pvb.nin
kalitesizliğinden, homojen olmamasından kaynaklı bir kusurdur.
11.
Ölçüm kontrolü yaptığınızda;
a.
Lamine camın toplam anla kalınlığı her bir cam
kalınlığı için ± 0,2 mm.dir. Ara tabaka film kalınlığındaki toleranslar dikkate
alınmaz.
b.
Kayıklık toleransı aşağıdaki tabloda gösterilen
sınırlar içinde kabul edilebilir:
Kayıklık, cam levha bileşeninin
veya şeffaf plastik levhanın herhangi bir kenarında ortaya çıkan hizadan
ayrılmadır. Kayıklık camın en veya boyunda aynı olmayabilir. En büyük kayıklık
dikkate alınacaktır.
En veya boy 1 m’ye eşit ya da
küçükse: kayıklık tolerans 2 mm.dir.
En veya boy 1 ila 2 m arasında
ise kayıklık tolerans 3 mm.dir.
En veya boy 2 ila 4 m arasında
ise kayıklık tolerans 4 mm.dir.
En veya boy 4 m.den büyükse kayıklık tolerans 6 mm.dir.
12.
Kusur çeşitlerine göre, görünüş alanındaki kabul
edilebilirlik toleransları ise şöyledir.
Görünüş
alanındaki noktasal kusurlar: Bu tür kusurlara opak noktalar ( cam veya ara
tabakadaki kapanımlar veya kalay izleri gibi görünür kusurlar) , habbeler veya
yabancı maddeler dahildir. Çapı 0,5 mm’den küçük kusurlar dikkate alınmaz. 3 mm’den büyük büyük kusurlara izin verilmez.
Bu durum aşağıdaki tabloda açıklanmıştır.
Dört veya daha fazla kusur,
birbirinden 200 mm’den daha yakın mesafelerde ise, bu durum bir kusur birikimi
demektir. Bu mesafe üç levhadan oluşan lamine cam için 180 mm’ye, dört levhadan
meydana gelen laminede 160 mm’ye, beş ve daha fazla levhadan meydana gelen
laminede 150 mm’ye kadar azalır. Bunların detaylarına TS EN ISO 12543-5 nolu
standardan ulaşabilirsiniz.
13.
Kenarları çerçeve içine girmeyen lamine camlarda
mutlaka roaj işlemi yapılmasını istemişsinizdir. işlemesi rodajlı olmalıdır. Ancak rodaj işlemi lamine
prosesinden sonra yapılmamalıdır. Bazı firmalar, iki cam arasındaki pvb.nin
görüntüsü veya iki cam plaka arasında kaymalardan kaynaklı göze hoş gelmeyen
görüntüyü kaldırmak için camlara lamine
işleminden sonra rodaj talep etmektedir. Bazı cam işleme firmaları da “müşteri
memnuniyeti” adına bunu kabul etmektedirler. Oysa özellikle dış ortamlarda
kullanılacak olan lamine cam, ısı farklılıklarına maruz kalacağı için termal
şoka uğrayacak, bu da temper + lamine sonrası rodaj yapıldığı için temperli
camdaki stresi çoğaltacak, sonuçta camın
patlama riskini artacaktır.
14.
Ayrıca lamine sonrası yapılacak rodaj işlemi
sırasında iki cam arasındaki pvb
çekme-gerilme eğilimine maruz kalacak, pvb kenardan içe doğru kaçıklık
yapabilecek, en azından pvb.nin yapışkanlık
değeri düşecektir. Bu da diğer
camlara göre pvb.nin neme daha fazla maruz kalması ve giderek kenarlarda
çiçeklenme dediğimiz görüntü bozukluklarına, renk değişmelerine neden
olabilecektir.