LAMİNE CAM ve LAMİNE EMNİYET CAMLARI TALEP EDİLİRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER-2
Yazı serimizin bu bölümünde kullanım alanlarına göre tercihlerimizi ve taleplerimizi nelerin etkileyeceğine değineceğiz.
Öncelikle şunu ifade etmek isterim ki, bütün bu yazı serisi boyunca dile getirdiğimiz ürünler YAPILARDA KULLANILAN CAM kategorisine girmektedir.
Kara, hava veya deniz taşıt araçlarında kullanılacak olan lamine cam ve lamine emniyet camları, yangına dayanımlı lamine camlar bu yazı serisinin kapsamı dışındadır.
Yapılarda kullanılan lamine camlar şu farklı yapı bölümlerinde kullanılmaktadır.
1. Cam Cephelerde kullanılan lamine camlar
2. Korkuluk camları
3.İç bölme camları
4. Güneş kırıcılar
5. Cam cehpe taşıyıcı kolonlarında kullanılan lamine camlar
6. Işıklık Camları
7. Cam zemin döşemelerinde kullanılan lamineler
8. Geçiş köprülerinde kullanılan lamine camlar
9. Seyir teraslarında kullanılan lamine camlar
10. Dış cephe veya iç cephe panoromik asansörlerinde kullanılacak lamine camlar
Kullanım yeri Lamine cam ünitesinde kullanılacak cam panellerin kalınlıklarından, performans özelliklerine kadar bir dizi farklılığa neden olacaktır.
Her şeyden önce şunu unutmamalıyız, tek cam yerine lamine cam veya lamine emniyet camı kullanılmasının en temel ayırt edici özelliği mekanik yüklere ya da kar, rüzgar yükü gibi etkenlere karşı kırılma direnci ve esneme kabiliyetinin daha yüksek olmasıdır.
Buna ilave olarak ışık geçirgenliği, enerji verimliliği, akustik performans gibi etkenlerle birleştiğince cam kombinasyonları yüzlerce değişik alternatif halinde önünüzde uzanacak demektir.
Tek başına camın kalınlığı, üçlü ya da dörtlü cam panellerden oluşması vb. bir seçenek değildir.
Üstelik toplam anma kalınlığı da tek başına bir şey ifade etmez. Örneğin toplam anma kalınlığı olarak 20 mm belirleyebilirsiniz ancak bunu 2 adet 10 mm camdan mı yoksa 4 adet 5 mm camdan mı üreteceğiniz son derece önemli bir detaydır. Çünkü burada işin hesaplanması sürecine cam plakaların birbirine yapıştırılmasında kullanılan ara bağlayıcı girecektir. Buna yazı serimizin üçüncü bölümünde değineceğiz. Ama ara bağlayıcının kalınlığı ve türü sizin lamine camı nerede kullanacağınızla doğrudan ilişkilidir.
Yapılarda Akustik Performans Yönetmeliğinin değişmesi ile birlikte, gürültü düzeyinin yüksek olduğu hava alanı yakınlarındaki, ya da trafiğin yoğun olduğu bölgelerdeki binalarda AKUSTİK performans önce çıkabilecektir. Psikiyatri klinikleri, hastaneler gibi yerlerde de bu önemlidir.
Güvenlikle ilgili sorunlu alanlarda kullanılacak lamine camlarda ise işin içinde çok daha farklı etkenler girmektedir. Kurşuna ya da bombaya dayanımlı camları bir kenara koyarsak, kreşlerde, yaşlı bakım evlerinde, büyük mağaza vitrinlerinde, rezidans gibi konutlarda, hatta bina dışı ya da içi cam korkuluklarda insan çarpmalarına karşı yasal olarak getirilen bazı standartlar mevcuttur. Bu gibi mekanlarda kullanılacak olan lamine camların yönetmeliklere uygunluğu da gerekir. Elbette, her yönetmelik asgari standardı içerir, sizin bunun üzerinde bir güvenlik kuşağı oluşturmanız gerekebilir. Hiç bir yasa ya da yönetmelik bütün olası değişkenleri değerlendirecek açıklamalar, standartlar içermez. Bu iş mimari tasarımcıların bina konumu, kullanım amacı ve binanın doğa ile baş başa kaldığında göstermesi gereken tepkiyle, yapının çevresiyle birlikte bir bütün olarak düşünülmesi sayesinde oluşturulabilir.
Ülkemizin deprem kuşağında yer aldığı gerçeğini bir kez daha acı sonuçlarıyla birlikte yaşadık. Camın yapılarda giderek artan kullanım oranını düşündüğümüzde cam ünitelerin depreme karşı davranışını dikkate almadan projelendirme yapmamız artık çok ciddi bir risk demektir.
Bütün bunlardan çıkarmamız gereken sonuç, proje aşamasında yapı bölümlerinin her birinin kullanım amaçlarının detaylıca belirlenmesi ve buna uygun olacak l cam veya lamine cam alternatiflerinin oluşturulması gereklidir.
Öncelik CAN ve sonra MAL güvenliği olduğunda "çok da fark etmez" türünden seçeneklerle proje aşamasında belirlenen statik hesaplamaların dışında çıkarak cam kombinasyonları ile oynamak hepimizin hayatı ile oynamak demektir. Bu tür kombinasyon değişikliklerinin özellikle de maliyeti düşürmek adına yapıldığına sıklıkla tanık olduğum için bu uyarıyı da en sona sakladım.