GARANTİ BELGESİ VE CAM ÜRÜNLER

 

GARANTİ BELGESİ VE CAM ÜRÜNLER ..

 

Bilindiği gibi GARANTİ BELGESİ  verme zorunluluğuna ilişkin prosedür  7/11/2013 tarih, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56 ncı ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü  tarafından uygulanır. 

Yönetmelikte GARANTİ BELGESİ şöyle tanımlanmaktadır; Üretici ve ithalatçılar tarafından, tüketiciye yönelik üretilen, ithal edilen veya satılan mallar için düzenlenen ve tüketicinin sahip olduğu hakları gösteren belge.

Garanti Belgesi ile bağlantılı bir diğer kavram ise AZAMİ TAMİR SÜRESİ’dir. Yönetmelikte bu süre şöyle tanımlanmaktadır;  Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği ekinde yer alan listedeki her mal grubu için tespit edilen süreler.

Önemli birkaç ayrıntıyı burada hatırlatmak gerekiyor.

1.      Satılan mala ilişkin olarak düzenlenen faturalar garanti belgesi yerine geçmez.  

2.      Yönetmeliğin 5. Maddesine göre ; Garanti belgesi düzenlenerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu ve bu sorumluluğun yerine getirildiğinin ispatı satıcıya aittir.

3.      Garanti belgesi kâğıt üzerinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla verilebilir.

4.      Tüketicinin talep etmesi halinde kâğıt üzerinde yazılı olarak verilmesi de zorunludur.

5.      Garanti süresi; malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıl veya bu Yönetmelik  ekinde yayınlanan listedeki ölçü birimleri ile tespit edilen değer kadardır ( örneğin 5.000 saat kullanım gibi) .

6.      Garanti süresinin başka bir ölçü birimi ile belirlenmiş olması halinde, malın üzerinde bu ölçü biriminin tespitine yönelik bir düzeneğin bulunması veya yapısının bu değerin tespitine uygun olması gerekir. Aksi halde garanti süresinin asgari iki yıl olduğu kabul edilmiş demektir.

7.      Garanti süresinde ilginç bir nokta daha vardır; Malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenmelidir. Bunun için tüketicinin tamirde geçen süreyi hesaplayabilmesi için kendisine SERVİS FORMU ve TESLİMAT BELGESİ verilmesi gerekir.

Yönetmelik 11. Maddesine göre ; Tüketicinin malı tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan hususlara aykırı olarak kullanmasından kaynaklanan arızalar hakkında 8 inci ve 9 uncu madde hükümleri (ücretsiz onarım veya misli ile değişim isteme hakkı ) uygulanmaz.

 Arızalarda kullanım hatasının bulunup bulunmadığının, yetkili servis istasyonları, yetkili servis istasyonunun mevcut olmaması halinde sırasıyla; malın satıcısı, ithalatçısı veya üreticisinden birisi tarafından mala ilişkin azami tamir süresi içerisinde düzenlenen raporla belirlenmesi ve bu raporun bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketiciler, ikinci fıkrada belirtilen rapora ilişkin olarak bilirkişi tarafından tespit yapılması talebiyle uyuşmazlığın parasal değerini dikkate alarak tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine başvurabilir.

GARANTİBELGESİ İLE SATILMASI ZORUNLU OLANÜRÜNLER LİSTESİ, 18 maddesinde KAPI VE PENCERESİSTEMLERİ sıralanmıştır.

Buna göre

 18.1 KAPI VEPENCERELER

18.2 KAPI HİDROLİKLERİ

18.3 KAPI KİLİTLERİ

18.4 KAPI OTOMATLARI

18.5 CAM BALKONLAR

18.6 ELEKTRİKLİ PANJURLAR sayılmaktadır. Görüleceği üzere burada doğrudan CAM, ÇİFT CAM, ISICAM ve bunların türevleri sayılmamaktadır.

GARANTİ BELGESİ düzenlenmesi gereken diğer her hangi bir üründe CAM bileşen varsa, bu camdan kaynaklı bir ayıp varsa, buna ait garanti doğrudan ana ürün üreticisine aittir.

Ayrıca KAPI VE PENCERELER  ile CAM BALKONLAR tanımı bu ürünlerle birlikte satılan CAM ÜNİTELERİNİ içermemektedir.

Dolayısıyla bitmiş ürün olarak tüketiciye satışı yapılan CAM ÜRÜNLER için GARANTİ BELGESİ düzenlenmesi mecburi değildir.

Ancak Şişe Cam Markası taşıyarak üretilen ISICAM ÜNİTELERİ için Franchise Anlaşması gereği bütün yetkili üreticiler 10 yıllık GARANTİ belgesi vermek zorundadır.

Şimdi bundan sonraki sorunlara ve uyarılara dair açıklamalara gelebiliriz.

ŞİŞE CAM ile ISICAM yetkili üreticileri arasında yapılan FRANCHİSE anlaşmasına göre; kullanılan camlar Şişe Cam A.Ş. ürünü olsa bile aşağıdaki şekilde üretilmiş olan ve kullanıma sokulacak olan Üniteler için bu 10 yıllık Garanti geçerli değildir.

1.      Camlardan herhangi birinde menfez deliği açılmış ise

2.      Camlardan herhangi birinde spider sistem uygulaması için delik açılmış ise

3.      Camlar herhangi bir doğrama içine takılıp ya da cephede takılı olmasına karşın kenar dolgu bölgeleri kapaklı sistemle kapatılmamış ise

4.      İki cam arasında karolaj, lajuzi gibi sistemler monta edilmiş ise

5.      Vitray uygulaması yapılmış ise

6.      Silikon boşaltma sistemi, parça U çıta, schuco çıta benzeri onaylanmamış detaylarda üretilmiş ise GARANTİ BELGESİ düzenlenmez ve ürün üzerinde ISICAM etiketleri olmaz.

Bu tür özel ürünler için çift cam üreticisi firma kendi markası ile garanti belgesi düzenleyebilir.   

Bu blogdaki popüler yayınlar

CAM- YAPILARDA KULLANILAN: İLGİLİ TSE ve EN STANDARTLARI