GARANTİ BELGESİ VE CAM ÜRÜNLER
GARANTİ BELGESİ VE CAM ÜRÜNLER ..
Bilindiği gibi GARANTİ BELGESİ verme
zorunluluğuna ilişkin prosedür 7/11/2013
tarih, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56 ncı ve 84 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin
Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü
tarafından uygulanır.
Yönetmelikte
GARANTİ BELGESİ şöyle tanımlanmaktadır; Üretici
ve ithalatçılar tarafından, tüketiciye yönelik üretilen, ithal edilen veya
satılan mallar için düzenlenen ve tüketicinin sahip olduğu hakları gösteren
belge.
Garanti
Belgesi ile bağlantılı bir diğer kavram ise AZAMİ TAMİR SÜRESİ’dir.
Yönetmelikte bu süre şöyle tanımlanmaktadır;
Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği ekinde yer alan listedeki her mal
grubu için tespit edilen süreler.
Önemli
birkaç ayrıntıyı burada hatırlatmak gerekiyor.
1.
Satılan mala ilişkin olarak düzenlenen faturalar
garanti belgesi yerine geçmez.
2.
Yönetmeliğin 5. Maddesine göre ; Garanti belgesi
düzenlenerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu ve bu sorumluluğun yerine
getirildiğinin ispatı satıcıya aittir.
3.
Garanti belgesi kâğıt üzerinde yazılı olarak
veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla verilebilir.
4.
Tüketicinin talep etmesi halinde kâğıt üzerinde
yazılı olarak verilmesi de zorunludur.
5.
Garanti süresi; malın tüketiciye teslim
tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıl veya bu Yönetmelik ekinde yayınlanan listedeki ölçü birimleri
ile tespit edilen değer kadardır ( örneğin 5.000 saat kullanım gibi) .
6.
Garanti süresinin başka bir ölçü birimi ile
belirlenmiş olması halinde, malın üzerinde bu ölçü biriminin tespitine yönelik
bir düzeneğin bulunması veya yapısının bu değerin tespitine uygun olması
gerekir. Aksi halde garanti süresinin asgari iki yıl olduğu kabul edilmiş
demektir.
7.
Garanti süresinde ilginç bir nokta daha vardır;
Malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenmelidir.
Bunun için tüketicinin tamirde geçen süreyi hesaplayabilmesi için kendisine SERVİS
FORMU ve TESLİMAT BELGESİ verilmesi gerekir.
Yönetmelik
11. Maddesine göre ; Tüketicinin malı tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan
hususlara aykırı olarak kullanmasından kaynaklanan arızalar hakkında 8 inci ve
9 uncu madde hükümleri (ücretsiz onarım veya misli ile değişim isteme hakkı ) uygulanmaz.
Arızalarda kullanım hatasının bulunup
bulunmadığının, yetkili servis istasyonları, yetkili servis istasyonunun mevcut
olmaması halinde sırasıyla; malın satıcısı, ithalatçısı veya üreticisinden
birisi tarafından mala ilişkin azami tamir süresi içerisinde düzenlenen raporla
belirlenmesi ve bu raporun bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur.
Tüketiciler, ikinci fıkrada belirtilen rapora ilişkin olarak bilirkişi
tarafından tespit yapılması talebiyle uyuşmazlığın parasal değerini dikkate
alarak tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine başvurabilir.
GARANTİBELGESİ
İLE SATILMASI ZORUNLU OLANÜRÜNLER LİSTESİ, 18 maddesinde KAPI VE PENCERESİSTEMLERİ
sıralanmıştır.
Buna göre
18.1 KAPI VEPENCERELER
18.2 KAPI
HİDROLİKLERİ
18.3 KAPI
KİLİTLERİ
18.4 KAPI
OTOMATLARI
18.5 CAM
BALKONLAR
18.6
ELEKTRİKLİ PANJURLAR sayılmaktadır. Görüleceği üzere burada doğrudan CAM, ÇİFT
CAM, ISICAM ve bunların türevleri sayılmamaktadır.
GARANTİ
BELGESİ düzenlenmesi gereken diğer her hangi bir üründe CAM bileşen varsa, bu
camdan kaynaklı bir ayıp varsa, buna ait garanti doğrudan ana ürün üreticisine
aittir.
Ayrıca KAPI
VE PENCERELER ile CAM BALKONLAR tanımı
bu ürünlerle birlikte satılan CAM ÜNİTELERİNİ içermemektedir.
Dolayısıyla
bitmiş ürün olarak tüketiciye satışı yapılan CAM ÜRÜNLER için GARANTİ BELGESİ
düzenlenmesi mecburi değildir.
Ancak Şişe
Cam Markası taşıyarak üretilen ISICAM ÜNİTELERİ için Franchise Anlaşması gereği
bütün yetkili üreticiler 10 yıllık GARANTİ belgesi vermek zorundadır.
Şimdi bundan
sonraki sorunlara ve uyarılara dair açıklamalara gelebiliriz.
ŞİŞE CAM ile
ISICAM yetkili üreticileri arasında yapılan FRANCHİSE anlaşmasına göre;
kullanılan camlar Şişe Cam A.Ş. ürünü olsa bile aşağıdaki şekilde üretilmiş
olan ve kullanıma sokulacak olan Üniteler için bu 10 yıllık Garanti geçerli
değildir.
1.
Camlardan herhangi birinde menfez deliği açılmış
ise
2.
Camlardan herhangi birinde spider sistem
uygulaması için delik açılmış ise
3.
Camlar herhangi bir doğrama içine takılıp ya da
cephede takılı olmasına karşın kenar dolgu bölgeleri kapaklı sistemle
kapatılmamış ise
4.
İki cam arasında karolaj, lajuzi gibi sistemler
monta edilmiş ise
5.
Vitray uygulaması yapılmış ise
6.
Silikon boşaltma sistemi, parça U çıta, schuco çıta
benzeri onaylanmamış detaylarda üretilmiş ise GARANTİ BELGESİ düzenlenmez ve
ürün üzerinde ISICAM etiketleri olmaz.
Bu tür özel
ürünler için çift cam üreticisi firma kendi markası ile garanti belgesi
düzenleyebilir.