TEMPERLİ CAMLARDA ANİZOTROPİ  ( LEOPAR BENEKLERİ) 


Temperli camlarda yanar döner bir görünüş, siyah lekeler ya da yatay veya diagonal çizgiler şeklinde bir görüntü oluşmaktadır. Bunu her camda net olarak görmemiz bazen mümkün olmaz. Ya da her açıdan, günün her saatine görünmeyebilir. Ama çıplak gözle görülebiliyorsa, ortamda halihazırda bir miktar ışık polarizasyonu meydana gelmiş demektir. Yani cam üzerine düşen bir ışık ışınının polarize olması nedeniyle de kolaylıkla görülebilir. Ayrıca üst üste istiflenmiş bir dizi temperli cam varsa, bu görüntü daha bir fark edilebilir. Polarize gözlüklerle bakıldığında da kolaylıkla görülebilirler. Bu görüntüye genel olarak literatürde renk oynaşması/anizotopropi olarak tanımlanırsa da en yaygın adlandırılışı LEOPAR BENEKLERİ’dir.   

Ancak şunu özellikle belirtmek gerekir ki, anizotropi camda sadece bir görüntüdür, camın mekanik dayanımı ile ilgisi yoktur. Bu anlamda temperli camdan beklenen asıl işlev olan MEKANİK DAYANIM / EMNİYET özelliğine bir olumsuzluk yüklemez.

Anizotropi, temperleme işlemi sürecinde bir cam plaka içinde oluşan gerilim farklarından kaynaklanmaktadır. Bu nedenledir ki, temperleme prosesinin doğal sonucu olarak kabul edilir ( bakınız:  TS EN 12150 ) ve şu ana kadar bunun oranı/düzeyi hakkında herhangi bir birimle ifade edilebilen tolerans aralığı ortaya koyulmuş değildir.  Ancak mimarlar ya da nihai tüketiciler bu görüntüyü kabul edilebilir bir kusur olarak görmeme eğilimindedir. Bu da cam işleme firmaları ile müşteri arasındaki sonsuz KALİTE TARTIŞMALARI’ndan biridir.

Günümüz teknolojisi ile  anizotropi düzeyini ölçmeye yarar bir çok cihaz geliştirilmiş durumda. Ancak hala tespit edilen ölçümlerin hangi düzeyde kabul edilir, hangi düzeyde standart dışı olarak tanımlanabileceği konusunda henüz net bir yanıt geliştirilmiş değil.  Bu nedenle de uluslararası standartlar organizasyonu ya da Avrupa Birliği Standartları kapsamında hiçbir yerde anizotropi bir kusur olarak kabul edilmez.

Ancak bu görüntünün tamamen ortadan kaldırılması mümkün olmasa da belirli bir düzeyde azaltılması ya da daha uniform bir şekle indirgenerek daha göze az batması sağlanamaz mı ? Yapılabilir elbette. Bu yazımızda da bunun alternatif yolları üzerinde duracağım.

Sorunun kaynağı aynı zamanda çözüme giden yolu da göstermektedir. Proses parametrelerini öyle ayarlamalıyız ki, cam plaka içindeki stress farklılıklarını en aza indirebilelim. Bir diğer deyişle temper prosesinde cam yüzeyinde farklı gerilim oluşmasına neden olan etkenleri bir bir gözden geçirmemiz gerekecektir.   

Temper prosesi iki ana unsura dayanır.  a) ısıtma prosesi, b) quench/soğutma prosesi.

Isıtma Prosesi ve anizotropi:

Fırın içine giren ve gezinen camın her santimetre karesi aynı ısıyı çekmez. Her ne kadar ısıyı fırın içinde olabildiğince iyi dağıtmak, homojen bir dağılım sağlamak için son zamanlarda yeni teknikler geliştirilmiş olsa da mutlak olarak eşit dağılım sağlamak bir çok başka nedenlerden dolayı da mümkün değildir. Örneğin camların kenar bölgeleri her zaman orta kısma göre daha fazla ısı çeker. Ebat fırın iç ölçülerine ne kadar yaklaşırsa bu sorun aynı oranda büyür. İkincisi camın fırın içinde kalış süresi, fırın içinde gezinme mesafesi ve gezinme hızı gibi diğer değişkenler de etkilidir.

Bu nedenle fırın içi ısının optimum dağılımı önemlidir.

Isıtma süresinin uzun tutulması da anizotropiyi zaltabilir. Çünkü cam ne kadar uzun sürede ve optimum sıcaklıkta temperlenirse bölgeler arasındaki ısı farkları o kadar azalır, yüzey gerilimi ve dolayısıyla da anizotropi azalır. Ancak ısıtma süresini uzatmak tek başına çözüm değildir, bunun için fırın içi ısıtma meknizmasının, yalıtım tasarımının, conveksiyonun vb. da uygun olması gereklidir. Keza fırın içinde ısının homojen dağılımında rezistansların yerleşimi, kalitesi, termocoupların ısı değerlerini doğru ölçmesi ve bilgisayara doğru aktarması gibi bir dizi önlem daha gereklidir.

Kısacası optimum ısıtma parametreleri cam yüzeyindeki ısı farklılıklarını azaltacağı için gerilim farklarından kaynaklı anizotropi de azalacak demektir.

Camın fırın içinde gezinme mesafesinin uzun  tutulması, bu gezinme sırasında geri dönüşlerdeki duruşların farklı noktalarda gerçekleşmesinin sağlanabilmesi de sorunun çözümüne yardımcı olur. Çünkü gezinme mesafesinin uzun tutulması daha az sayıda cam yüklenmesi, ısıtma süresinin daha uzun tutulması anlamına da gelmektedir.

Eğer her cam plakasında aynı anizotropik görüntü elde etmek istiyorsanız bunu sağlamanın en iyi yolu, fırına tek bir cam plaka yerleştirmek ve her defasında aynı alana yerleştirmektir.  Ancak bu düşük kapasitede çalışma sonucunu doğurur ki, bu rekabetçi fiyat ortamında pek de mümkün görülmemektedir. Ancak müşteri bu maliyeti karşılarsa üretici o zaman bu alternatifi tercih edebilir.

Camın fırın içindeki pozisyonu da önemlidir. Genellikle fırın içinde camın  köşe uçlarının biraz olsun havaya doğru kalkık olmasını tercih ederiz. Çünkü tersi olursa köşeler merdanelere çarparak parça kopmasına neden olabilir. Hatta cam fırın içinde uçları biraz daha aşağı doğru kıvrık olursa cam tamamıyla kırılabilir. Ama köşeleri kurtarmak ve camın fırın içinde kırılmasını önlemek istediğimizde – ki fırın içinde cam kırılması temper işleminin kabus senaryosudur- cam kenarları camın orta bölgesine göre daha fazla ısınacak demektir. Yani tekrar yüzeyde gerilim farkları noktasına geri dönmüş oluruz. O halde camın fırın içinde olabildiğince düzgün hareket etmesi aniztropi açısından daha uygundur, ancak bu da üretimin yavaş olması yanı sıra köşe kırıkları olan cam sayısının artmasına yol açabilir.

Gördüğünüz gibi anizotropiyi azaltmanın– özellikle üretim maliyeti anlamında- eksi bakiyesi de vardır.

Soğutma prosesi ve anizotropi:

Soğutma prosesinden kaynaklı anizotropi görüntüsü iki farklı şekilde oluşur. Birincisi quench bölümündeki nozulların cam yüzeyinde bıraktığı noktasal/ dairesel izlerdir. Diğeri ise soğutma bölümü merdaneleri üzerindeki kevler izleri şeklinde  yatay veya diagonal çizgilerdir.  

Quench nozullarından kaynaklı nottasal/dairesel görüntüyü gidermek için nozullar ile cam yüzeyi arasındaki mesafeyi ve hava basıncını optimum şekilde ayarlamak gerekir. Bir de nozulların temiz olması gereklidir.

Kevlerin bıraktığı çizgiler ise camın soğutma bölümünde gezinmesi ve osilasyonda geri dönüşte yaptığı duruştan kaynaklandığı için çözümü bu iki olguda aramak gerekir.

Cam fırın çıkış sıcaklığı çok yüksekse, osilasyondaki durma noktası camda gerilim farklılıklarına neden olur. Merdanelerin yatay konumundan dolayı da bu çizgiler yataydır.

Camın fırından çıkış hızı da anizotropi görüntüsünde farklılıklara yol açabilir. Örneğin fırın çıkış hızı yüksek olan bir cam daha yavaş çıkan bir cama göre daha kesin/ sert çizgiler olarak anizotropik görüntü verir. Çünkü hızlı çıkan cam osilasyon yaparken aynı şekilde hızlı bir duruş yaparak gezintisine ters yönde devam eder. Bu sert duruş kevlerin daha belirgin iz bırakmasına yol açar.

Fırın içindeki cam sayısı soğutma bölümünde camların farklı anizotropik görüntü vermesine yol açabilir. Şöyle ki, ilk çıkan sıradaki camlar soğutma bölümünde daha uzun süre yol almış, daha düşük sıcaklıkla dönüş duruşu yapmış olacaktır. Arkasından gelen diğer her bir sıra ise soğutma bölümünde daha az süre geziniş ve dönüş duruş noktasına daha sıcak ulaşmış olacak, dolayısıyla her sıra birbirinden daha faklı anizotropik görüntü verecektir. Soğutmadan kaynaklı bu farklılıkları azalmanın iki yolu vardır: Ya  fırını tam doldurmayacaksınız ya da  soğutma bölümünü bütün camların uzun süre gezinmesine olanak verecek mesafede tasarlayacaksınız.

Soğutma bölümündeki kevler izlerinden kurtulmak istiyorsanız merdanelere  ısıya dayanıklı eldiven geçirmeniz de bir alternatiftir. Böylece daha uniform bir iz elde edersiniz bu da daha az göze batar.

Ancak ısıya dayanıklı eldivenler kalın camlar için kullanışlı iken, ince camlarda soğutma nozullarından daha az hava geçmesine neden olacağı için parça sayısını etkileyecektir. Bunu önlemek için de quencin daha basınçlı hava basması , daha fazla enerji harcanması anlamına gelecektir.

Her konuda olduğu gibi eğer anizotropi konusunda özel bir talep varsa, uniform ve mümkün olan en az leopar beneği görmek istiyorsanız, projeniz açısından bu çok önemli ise, cam üreticiniz ile bunu sözleşme aşamasında mutlaka görüşmeli, bir numune yaptırarak üzerinde uzlaşmalı ve bunun da size bir maliyeti olacağını bilmelisiniz.


Bu blogdaki popüler yayınlar

WARM EDGE ÇITA

CAM- YAPILARDA KULLANILAN: İLGİLİ TSE ve EN STANDARTLARI