TEMPERLİ CAMLARDA SPONTAN KIRILMA

 

Temperli camlarda kendiliğinden ( spontan) kırılma konusu uzun süredir tartışılmaktadır. Konunun teorik kısmını daha önce bloğumda yayınlamıştım. Şimdi işin pratiğinde çalışanlar açısından bilinmesinde yarar olan tarafına değineceğim.

Cam firmaları kadar cephe firmaları gibi uygulamacı firmalar açısından bu sorunun önemi, müşterilerin ikna edilmesi ve bu işin temper prosesinden kaynaklı bir hata sonucu değil, bizzat temper prosesinin doğasından kaynaklı, yani kaçınılmaz bir şekilde oluştuğunu kanıtlayabilmektir. Bu nedenle aşağıdaki yazı kaleme alınmış ve bilgilerinize sunulmuştur.  

Kendiliğinden (spontan ) kırılmanın başlıca nedenlerinden biri cam hammaddesi içindeki NİKEL SÜLFİT PARÇACIKLARI’dır ( kısaca NİS- Nicel Sülfid İnclusions). Önce bu parçacıkların ne olduğunu açıklamakla işe başlamak daha doğru olacak. Çünkü madem sorun bu, cam hammaddesinde nikel silfüt birikmesini önlemek gerekir diye düşünebilirsiniz. Ancak mevcut teknolojide bu tam olarak çözümlenmiş değildir. Ne yapsanız bir şekilde nikel sülfit parçacıkları cam hammaddesine girmektedir.

Yüzdürme cam üretim sürecinde soda külü, kireç, silis kumu, tuz  ve diğer bileşenler 2870 ° F (1576 ° C) civarındaki sıcaklıklarda bir fırında birleştirilir ve eritilir. Erimeden sonra, erimiş cam, istenen cam kalınlığını oluşturmak için bir erimiş kalay tabakasının üzerinde yüzdüğü kalay banyosuna sokularak oluşturulur. Yüzdürme camı oluşturulduktan sonra, bir tavlama kabında soğutulur. Düzgün tavlama, cam içindeki gerilimi azaltmak için cam yüzeyini, kenarları ve çekirdeği eşit şekilde soğutur. Bu üretim aşamalarında float cam bir miktar kirletici maddeyi bünyesine taşır. Üretim işlemi sırasında nikel açısından zengin kirleticiler mevcutsa ( örneğin çelik gibi) bu kirleticiler sülfür ile birleşerek  , nikel sülfit (NiS) parçacıkları oluşturmaktadır.

Float cam üreticileri, oluşabilecek inklüzyonların sayısını azaltmak için parti karışımında kullanılmak üzere en kaliteli malzemeleri tedarik etmeye çalışsalar da bunu tamamen önlemekte bugüne kadar başarılı olunduğunu söyleyemeyiz. EN 572 standardı bu tür inklüsyonları  nokta kusurlar, gazlı kapanımlar, düğümler, kir ve taşlar olarak  ifade eder. Nikel sülfür kapanımlarının farkı, çok küçük olmaları, çapı 1/64 ”(0.4 mm) 'den daha az olmaları nedeniyle gözle görülememektedir. .Ancak cam kırıldıktan sonra mikroskop altında görülebilen bir inklüzyondur. Bu kadar küçük bir şey koskoca cam panellerinin kırılmasına nasıl sebep olur ? Asıl ve sorunun çözümüne anahtar olan soru budur.

Nis sadece Temperli camı etkiler. Tempersiz camda bulunan nikel sülfit herhangi bir şekilde kendiliğinden kırılmaya neden olmaz. Yani camın temperleme sürecinin nikel sülfit parçacıklar üzerindeki etkisi kırılmaya neden olmaktadır. Bu nasıl oluşur, şimdi de bunu açıklayalım:

Temperleme sırasında cam otrtalama 650-700 dereceye kadar ısıtılır ve ardından hızlı bir şekilde şok hava verilerek soğutulur. Camda NiS varsa,  bu parçacık temerpeleme işlemi sırasında düşük sıcaklık yapısından yüksek sıcaklıktaki kristal yapıya geçer ve hacmi küçülür. Ancak cam soğutma bölümüne geldiğinde öyle hızlı bir sürede buradan geçer ki, soğutma aşaması NİS'nin normal durumuna, yani temperdeki yüksek ısı seviyesinden önceki hacmine  geri dönmesine izin vermez ve NİS'i kararsız bir durumda "dondurur".

Belirli bir süre boyunca NİS, yavaş yavaş  düşük sıcaklık formuna doğru dönüşmeye başlar, ancak  bu NİS’in hacimde yaklaşık yüzde 2 ila 4'lük bir artışa neden olur.  Boyuttaki bu genişleme camda  büyük bir gerilim yaratarak kırılmasına neden olur. Belirli bir süre derken kastettiğimiz her hangi bir tahmin edilebilir süreyi ifade etmez. Bir bakarsınız 8-10 sene sonra, ya da çok daha kıssa bir zaman sonra bu Nis parçacıkları eski hacmine döner ve dolayısıyla camda kırılmaya neden olabilir.

Peki o halde bu parçacıklardan kaynaklı kırılma riskini en aza indirmek için ne yapılmalı. Bu sorunun cevabı HEAT SOAK dediğimiz temperli camlar için yapılan ikincil bir işlemdir.

HEAT SOAK TESTİ NEDİR ?

Heat soak testi TAHRİBATLI BİR TESTTİR.  EN 14179 standardına göre aşağıdaki şekilde yapılır.

Temperli camlar bir ısıl işlem fırınına yerleştirilir, yavaş yavaş yükseltilen ısı ile temperli cam 260-300 ° C arasında en az 2-3 saat ısıtılır. Isıtma süresi cam ebatlarının büyüklüğüne, fırının ful dolu olup olmadığına bağlı olarak 6 saate kadar uzayabilmektedir. Sonra yavaş yavaş soğutmaya bırakılır. Sıcaklığın temper soğutma bölümü çıkış sıcaklığından da düşük olması gerekir. Bu süre Nikel Sülfid parçacıklarının genleşmesine neden olur. Bu genleşme de yukarıda açıkladığımız gibi cam yüzeyindeki gerilimi arttırarak kırılmaya neden olur. Yani bu işlem camdaki nikel sülfid parçacığının kırılmaya sebep olmasını sağlamak içindir. Böylece HEAT SOAK prosesi bittiğinde kalan camların artık nikel sülfid parçacığından kaynaklı kendiliğinden kırılması ihtimali ortadan kaldırılmış olur. Bu ne kadar kesin bir sonuçtur derseniz, kırılma olasılığını 1.000'de 8'den 1.000'de 5'e düşürdüğü konusunda bilimsel araştırmalar hem fikirdir.   

Ayrıca şu da unutulmamalıdır ki, bu işlem Temperli cam için ikinci bir maliyet demektir. Bunun yanı sıra, ısıl işlem nedeniyle camdaki gerilimleri arttıran bir sonucu da vardır. 

Önemli bir konuya daha işaret etmekte yarar var: Tam terli cam değil de SERTLEŞTİRİLMİŞ cam bu açıdan nikel sülfid kaynaklı kırılma riskiyle daha az karşı karşıyadır, çünkü cam temper fırınından çıktığında tam temperli camda olduğu gibi şok basınçtan geçmez, yavaş yavaş ve daha uzun süre soğutmada kaldığı için nikel sülfid parçacıklarının kendi durağan yapısına ulaşması kolaylaşmış olur.

KIRILMA SONRASI PARÇA GÖRÜNÜMÜ

Temperli camın nikel sülfid parçaıcklarının varlığından dolayı kırıldığının en belirgin göstergesi, kırılan parçalar arasında kedi-gözü ya da 8-görünümü dediğimiz bir görüntünün oluşmasıdır. Aşağıdaki şekil bunu göstermektedir.



Kedi-gözünü oluşturan parçacıklar altıgen veya beşgen görünümündedir ve genellikle diğer parçalardan daha büyüktür. NİS inklüzyonu, iki kedi gözü parçası arasındaki kırık arayüzün orta düzleminde görülebilir (Şekilde daire içine alınmış kısım).

 

 

Bu blogdaki popüler yayınlar

CAM- YAPILARDA KULLANILAN: İLGİLİ TSE ve EN STANDARTLARI