KALİTE KONTROL NOTLARI
Kalite Kontrol başlığı altında toplayabileceğimiz faaliyetleri bir bilgilendirme notu haline getirerek sizlerle paylaşmak istedim.
Elbetteki her işletme kendi üretim teknolojisi ve ürün yalpazesine , hatta kendi geliştirdiği KALİTE GÜVENCE SİSTEMİNE göre bu notlara bir çok ekleme ve çıkarsama yapabilecektir.
Elbetteki her işletme kendi üretim teknolojisi ve ürün yalpazesine , hatta kendi geliştirdiği KALİTE GÜVENCE SİSTEMİNE göre bu notlara bir çok ekleme ve çıkarsama yapabilecektir.
KALİTE
KONTROL: Bir ürünün müşteri tarafından istenen ve üretici firma
tarafından taahhüt edilen vasıflara uygun olarak üretilip üretilmediğini
kontrol amacıyla yapılan bütün çalışmalara KALİTE KONTROL ; diğer şeylerle
birlikte bu Kontrollerin sürekliliği ve etkinliğinin sağlanmasını sağlayan
sistemin bütününe ise KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ denilir.
PROSEDÜR ve PROSESLER :
Porsedür: bir
işin yapılması için izlenmesi gerekli yol ve yöntemleri ayrıntıları ile anlatan
dökümandır. Prosedürlerde birden çok iş, aralarındaki bağıntılarla birlikte
anlatılır.
PROSES: Bir
girdinin sistemin içindeki çevrimini ve sonuçta bir çıktı yaratılmasını ifade
eden faaliyetler bütününü ifade eder; bu bütünün içindeki her grubun birbirleri
ile bağlantılarıyla ele alan faaliyetler dizisidir.
Bir işletmede yapılan veya yapılması gerekli kalite
kontrollerinin (Muayene, Ölçme ve Deneylerin) neler olduğu Muayene ve Deney Prosedürü’nde açıklanabilir. .
Muayene, ölçme ve deney cihazlarının neler olduğu ve
nasıl kalibre edildiği KP/11 nolu Prosdürde belirtilmiştir. Bu Prosedürün adı Muayene, Ölçme ve Deney Teçhizatının
Kontrolü Prosedürü’nde açıklanabilir.
Muayene, Ölçme ve Deney sonuçlarının nasıl tanımlanacağı
ve kayıt altına alınacağı Muayene ve
Deney Durumu Prosedürü’nde açıklanabilir.
Muayene. Ölçme ve deney sonucu olumsuz ise bu bilgilerin
nasıl tanımalanacağı ve daha sonrasında ne gibi işlemler yapılacağı ise Uygun Olmayan Ürünün Kontrolü Prosedürü’nde
açıklanabilir.
Veya
bunların hepsi tek bir Prosedür altında ya da bir Ürün’e veya Üretim Tekniğine
ait özel olarak yazılmış PROSES’ler içinde tanımlanabilir. Önemli olan bu prosedürlerde
belirtilen her detayın atlanmadan dokümante edilmiş olasıdır.
KALİTE KONTROL PLANI:
Bir işletmede üretilen her ürün mutlaka siparişe, iş
emrine ve üretim kartına uygunluk
açısından kontrol edilir.
Kesim, Cam İşleme, Isıcam, Baskı, Temper, Ambalaj vb. bölümlerde
hangi kontrollerin yapılacağı; bu kontrolleri kimlerin yapacağı; kontrol
yapılırken kullanılacak araç veya gerecin neler olduğu; bu konularla ilgili bakılması
gerekli bir başka döküman olup olmadığı Kalite Kontrol Planı denilen ve kısaca
KPL harfleriyle kodlanmış dökümanlarda açıklanmıştır.
KALİTE STANDARTI:
Ürünlerimizde olabilecek hatalar ve bu hataların kabul edilebileceği alt ve üst
sınırların belirtildiği dökümanlara kalite standartı denilmektedir. Bu
dökümanlarda kalite kontrolü amacıyla yapılan testler ve bu testlerin sonuç
değerlerinin ne olması gerektiği de açıklanmıştır.
KALİTE TALİMATLARI:
TALİMAT: Bir tek konudaki işin nasıl yapılacağını
açıklayan dökümana Talimat denir.
Kalite Kontrol amacıyla yayınlanan talimatlardan biri İLK
ÜRÜN KONTROL TALİMATI’dır. Bu talimat, seri üretime geçmeden önce, ilk çıkan
ürünün kontrolünün nasıl ve kim tarafından yapılacağını, daha sonra seri üreime
nasıl geçileceğini tanımlamaktadır.
Kontrol Planları yanı sıra KONTROL TALİMATLARI da vardır.
Örneğin Delik Detayı Kontrol Talimatı; Quench Fanı Kontrol Talimatı; Nemalıcı
Kontrol Talimatı, Yıkama Kontrol Talimatı vb.leri …
KALİBRASYON ve DOĞRULAMA:
Kalite Kontollerinin bazıları gözle yapılmaktadır.
Bazıları ise kumpas, metre, açı ölçer, renk ölçer gibi cihazlarla. Bu gibi
cihazların doğru ölme yapıp yapmadıkları özel test ve yöntemlerle belirlenir.
Bu işleme KALİBRASYON denir. Kalibre edilmiş bir cihaza göre aynı özellikteki
bir başka cihazın yetkili personel tarafından
test edilmesine ise DOĞRULAMA
denir.
Bu nedenle cihazların üzerinde mutlaka KALİBRASYON
ETİKETİ veya DOĞRULAMA ETİKETİ bulunmalıdır. Etiket bulunmayan ölçme aletlerini
kullanmayın, bu tür cihazlar elinize geçtiğinde mutlaka Kalite Güvence
Bölümünden bir yetkiliye ileterek kalibre edilmesini veya doğrulanmasını
sağlayın.
KALİTE KONTROL AŞAMALARI:
Üretim Birimlerindeki Kalite Kontrolleri üç aşamada
yapılır.
a-Proses öncesi kontroller: bir ve daha önceki proseste
yapılması gereken işlemler kontrol edilir.
b- proses kontrolleri : prosesin uygun olması için
yapılması gerekli kontroller
c- proses sonrası kontroller: prosesten çıkan yarı-maul
veya mamulün uygunluğu için yapılacak kontroller.
Eğer proses öncesinde kontrol yapmazsanız zaten kusurlu
olan bir ürünün işleme alınmasına neden olabilirsiniz. Bu da zaman kaybı ve
maliyet artışı demektir.
Proses sonrasında kontrol yapmazsanız bir sonraki üretim
aşamasına veya müşteriye uygun olamayan bir ürünün sevk edilmesini engellemiş
olursunuz. Eğer ürün müşteriye bu haliyle sevk olursa, müşteri
memnuniyetsizliği doğar.
SONUÇ TANIMLAMASI: SARI, YEŞİL ve KIRMIZI ETİKET:
Kalite Kontrol amacıyla yapılan muayene, ölçme ve deney
sonucunda ürünün uygun olup olmadığına karar verilir.
Bu karar üç sonuçlu olabilir.
1. Ürün
UYGUN’dur.
2. Ürünün
tekrar kontrolü gereklidir.
3. Ürün
UYGUN DEĞİL’dir.
Eğer ürün UYGUN ise. Üzerine bunu belirtir bir
işaretleme/etiketleme yapılabilir. Ve ürün UYGUN olanların stoklandığı alana
çekilir.
Eğer Ürünün tekrar kontrol edilmesi gerekli ise. Yani
sonuçtan emin değilseniz, veya kontrolleri tekrarlamak istiyorsanız, bir üst
amirinizin de görmesi gerektiğine inanıyorsanız, bu takdirde ürün üzerine bunu belirtir
işaretleme/etiketleme yapılır ve ürün KONTROL EDİLECEK ÜRÜNLER için ayrılmış
özel alana çekilir.
Ürünün kesinlikle UYGUN OLMAYAN ÜRÜN olduğuna karar
vermiş iseniz, bu takdirde ürün üzerine bunu belirtir işaretleme/etiketleme
yapılır ve UYGUN OLMAYAN ÜRÜN alanına çekilir.
Bu kontrollerin sonuçları uygun bir rapor formatında
kayıt altına alınarak istatiksel proses analizine tabi tutulmalıdır. .
SON ÜRÜN KONTROL RAPORU:
Müşteriye gönderilmek üzere sevkiyat veya depo bölümüne
teslim edilecek ürünler için düzenlenen rapora SON ÜRÜN KONTROL RAPORU denir.
Bu raporun düzenlenmesindeki amaç, yapmış olduğumuz muayene, ölçme ve
deneylerin neler olduğunu, bu kontrollerin sonucunda elde edilen değerleri
müşteriye açıklamaktır. Böylece müşteri almış olduğu ürünün kalitesi hakkında
bilgilendirilmiş olur. Bu tür bilgilendirme müşterinin şirketimiz ürünlerine
güven duymasını sağlar.
Bu nedenlerden dolayı SON ÜRÜN KONTROL RAPORU’nda yer
alan bütün bilgilerin doldurulması ve doğru bilgiler verilmesi gereklidir.
Bu rapor aynı zamanda CE işaretlemesine ait bilgileri de
içerebilir. Bu durumda ayrıca bir CE işaretlemesi/etiketlemesine de gerek
kalmaz
KONTROL SONUÇLARININ KAYIT EDİLMESİ ve SAKLANMASI:
Herhangi bir müşteri şikayetinde, hatanın neden
kaynaklandığının bulunabilmesi için o ürünün işletmemizde izlemiş olduğu bütün
üretim seyrinin kayıt altında olması gereklidir. Böyle bir kayıt sistemine
sahip olmadığımız takdirde müşterilerimizin bizim üretimimize ve ürünlerimize
güven duymaları mümkün olmaz. İşte bu nedenle her bilgiyi sürekli olarak kayıt
altına almalıyız. Üstelik bu kayıtların da uzun süre saklanması gereklidir.
Örneğin ısıcam garanti süresi 10 yıl olduğu için bu tür ürünlere ait kayıtların
10 yıl saklanma zorunluluğu vardır. Diğer ürünlere ait saklama süreleri ulusal
veya uluslararası düzenlemelerde belirtilen sürelerde olmalıdır. Eğer bu tür
dokümanlarda belirlenmiş bir süre yoksa her işletme kendisi tarafından bu
süreyi belirleyebilir. Ancak müşterileri ve kamuoyu ile bunu açıkça paylaşmalıdır.