KALİTE KONTROL NOTLARI

Kalite Kontrol başlığı altında toplayabileceğimiz faaliyetleri bir bilgilendirme notu haline getirerek sizlerle paylaşmak istedim.
Elbetteki her işletme  kendi üretim teknolojisi ve ürün yalpazesine , hatta kendi geliştirdiği KALİTE GÜVENCE SİSTEMİNE göre bu notlara bir çok ekleme ve çıkarsama yapabilecektir.

KALİTE KONTROL: Bir ürünün müşteri tarafından istenen ve üretici firma tarafından taahhüt edilen vasıflara uygun olarak üretilip üretilmediğini kontrol amacıyla yapılan bütün çalışmalara KALİTE KONTROL ; diğer şeylerle birlikte bu Kontrollerin sürekliliği ve etkinliğinin sağlanmasını sağlayan sistemin bütününe ise KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ denilir.

PROSEDÜR ve PROSESLER :
Porsedür: bir işin yapılması için izlenmesi gerekli yol ve yöntemleri ayrıntıları ile anlatan dökümandır. Prosedürlerde birden çok iş, aralarındaki bağıntılarla birlikte anlatılır.
PROSES: Bir girdinin sistemin içindeki çevrimini ve sonuçta bir çıktı yaratılmasını ifade eden faaliyetler bütününü ifade eder; bu bütünün içindeki her grubun birbirleri ile bağlantılarıyla ele alan faaliyetler dizisidir.   
Bir işletmede yapılan veya yapılması gerekli kalite kontrollerinin (Muayene, Ölçme ve Deneylerin) neler olduğu Muayene ve Deney Prosedürü’nde açıklanabilir. .
Muayene, ölçme ve deney cihazlarının neler olduğu ve nasıl kalibre edildiği KP/11 nolu Prosdürde belirtilmiştir. Bu Prosedürün adı Muayene, Ölçme ve Deney Teçhizatının Kontrolü Prosedürü’nde açıklanabilir.
Muayene, Ölçme ve Deney sonuçlarının nasıl tanımlanacağı ve kayıt altına alınacağı Muayene ve Deney Durumu Prosedürü’nde  açıklanabilir.  
Muayene. Ölçme ve deney sonucu olumsuz ise bu bilgilerin nasıl tanımalanacağı ve daha sonrasında ne gibi işlemler yapılacağı ise Uygun Olmayan Ürünün Kontrolü Prosedürü’nde açıklanabilir.
Veya bunların hepsi tek bir Prosedür altında ya da bir Ürün’e veya Üretim Tekniğine ait özel olarak yazılmış PROSES’ler içinde tanımlanabilir. Önemli olan bu prosedürlerde belirtilen her detayın atlanmadan dokümante edilmiş olasıdır.   

KALİTE KONTROL PLANI:
Bir işletmede üretilen her ürün mutlaka siparişe, iş emrine ve üretim kartına uygunluk  açısından kontrol edilir.
Kesim, Cam İşleme, Isıcam, Baskı, Temper, Ambalaj vb. bölümlerde hangi kontrollerin yapılacağı; bu kontrolleri kimlerin yapacağı; kontrol yapılırken kullanılacak araç veya gerecin neler olduğu; bu konularla ilgili bakılması gerekli bir başka döküman olup olmadığı Kalite Kontrol Planı denilen ve kısaca KPL harfleriyle kodlanmış dökümanlarda açıklanmıştır.

KALİTE STANDARTI:
Ürünlerimizde olabilecek hatalar ve  bu hataların kabul edilebileceği alt ve üst sınırların belirtildiği dökümanlara kalite standartı denilmektedir. Bu dökümanlarda kalite kontrolü amacıyla yapılan testler ve bu testlerin sonuç değerlerinin ne olması gerektiği de açıklanmıştır.

KALİTE TALİMATLARI:
TALİMAT: Bir tek konudaki işin nasıl yapılacağını açıklayan dökümana Talimat denir.
Kalite Kontrol amacıyla yayınlanan talimatlardan biri İLK ÜRÜN KONTROL TALİMATI’dır. Bu talimat, seri üretime geçmeden önce, ilk çıkan ürünün kontrolünün nasıl ve kim tarafından yapılacağını, daha sonra seri üreime nasıl geçileceğini tanımlamaktadır.
Kontrol Planları yanı sıra KONTROL TALİMATLARI da vardır. Örneğin Delik Detayı Kontrol Talimatı; Quench Fanı Kontrol Talimatı; Nemalıcı Kontrol Talimatı, Yıkama Kontrol Talimatı vb.leri …

KALİBRASYON ve DOĞRULAMA:
Kalite Kontollerinin bazıları gözle yapılmaktadır. Bazıları ise kumpas, metre, açı ölçer, renk ölçer gibi cihazlarla. Bu gibi cihazların doğru ölme yapıp yapmadıkları özel test ve yöntemlerle belirlenir. Bu işleme KALİBRASYON denir. Kalibre edilmiş bir cihaza göre aynı özellikteki bir başka cihazın yetkili personel tarafından  test  edilmesine ise DOĞRULAMA denir.
Bu nedenle cihazların üzerinde mutlaka KALİBRASYON ETİKETİ veya DOĞRULAMA ETİKETİ bulunmalıdır. Etiket bulunmayan ölçme aletlerini kullanmayın, bu tür cihazlar elinize geçtiğinde mutlaka Kalite Güvence Bölümünden bir yetkiliye ileterek kalibre edilmesini veya doğrulanmasını sağlayın.

KALİTE KONTROL AŞAMALARI:
Üretim Birimlerindeki Kalite Kontrolleri üç aşamada yapılır.
a-Proses öncesi kontroller: bir ve daha önceki proseste yapılması gereken işlemler kontrol edilir.
b- proses kontrolleri : prosesin uygun olması için yapılması gerekli kontroller
c- proses sonrası kontroller: prosesten çıkan yarı-maul veya mamulün uygunluğu için yapılacak kontroller.
Eğer proses öncesinde kontrol yapmazsanız zaten kusurlu olan bir ürünün işleme alınmasına neden olabilirsiniz. Bu da zaman kaybı ve maliyet artışı demektir.
Proses sonrasında kontrol yapmazsanız bir sonraki üretim aşamasına veya müşteriye uygun olamayan bir ürünün sevk edilmesini engellemiş olursunuz. Eğer ürün müşteriye bu haliyle sevk olursa, müşteri memnuniyetsizliği doğar.

SONUÇ TANIMLAMASI: SARI, YEŞİL ve KIRMIZI ETİKET:
Kalite Kontrol amacıyla yapılan muayene, ölçme ve deney sonucunda ürünün uygun olup olmadığına karar verilir.
Bu karar üç sonuçlu olabilir.
1.      Ürün UYGUN’dur.
2.      Ürünün tekrar kontrolü gereklidir.
3.      Ürün UYGUN DEĞİL’dir.
Eğer ürün UYGUN ise. Üzerine bunu belirtir bir işaretleme/etiketleme yapılabilir. Ve ürün UYGUN olanların stoklandığı alana çekilir.
Eğer Ürünün tekrar kontrol edilmesi gerekli ise. Yani sonuçtan emin değilseniz, veya kontrolleri tekrarlamak istiyorsanız, bir üst amirinizin de görmesi gerektiğine inanıyorsanız, bu takdirde ürün üzerine bunu belirtir işaretleme/etiketleme yapılır ve ürün KONTROL EDİLECEK ÜRÜNLER için ayrılmış özel alana çekilir.
Ürünün kesinlikle UYGUN OLMAYAN ÜRÜN olduğuna karar vermiş iseniz, bu takdirde ürün üzerine bunu belirtir işaretleme/etiketleme yapılır ve UYGUN OLMAYAN ÜRÜN alanına çekilir.
Bu kontrollerin sonuçları uygun bir rapor formatında kayıt altına alınarak istatiksel proses analizine tabi tutulmalıdır. .

SON ÜRÜN KONTROL RAPORU:


Müşteriye gönderilmek üzere sevkiyat veya depo bölümüne teslim edilecek ürünler için düzenlenen rapora SON ÜRÜN KONTROL RAPORU denir. Bu raporun düzenlenmesindeki amaç, yapmış olduğumuz muayene, ölçme ve deneylerin neler olduğunu, bu kontrollerin sonucunda elde edilen değerleri müşteriye açıklamaktır. Böylece müşteri almış olduğu ürünün kalitesi hakkında bilgilendirilmiş olur. Bu tür bilgilendirme müşterinin şirketimiz ürünlerine güven duymasını sağlar.
Bu nedenlerden dolayı SON ÜRÜN KONTROL RAPORU’nda yer alan bütün bilgilerin doldurulması ve doğru bilgiler verilmesi gereklidir.
Bu rapor aynı zamanda CE işaretlemesine ait bilgileri de içerebilir. Bu durumda ayrıca bir CE işaretlemesi/etiketlemesine de gerek kalmaz

KONTROL SONUÇLARININ KAYIT EDİLMESİ ve SAKLANMASI:

Herhangi bir müşteri şikayetinde, hatanın neden kaynaklandığının bulunabilmesi için o ürünün işletmemizde izlemiş olduğu bütün üretim seyrinin kayıt altında olması gereklidir. Böyle bir kayıt sistemine sahip olmadığımız takdirde müşterilerimizin bizim üretimimize ve ürünlerimize güven duymaları mümkün olmaz. İşte bu nedenle her bilgiyi sürekli olarak kayıt altına almalıyız. Üstelik bu kayıtların da uzun süre saklanması gereklidir. Örneğin ısıcam garanti süresi 10 yıl olduğu için bu tür ürünlere ait kayıtların 10 yıl saklanma zorunluluğu vardır. Diğer ürünlere ait saklama süreleri ulusal veya uluslararası düzenlemelerde belirtilen sürelerde olmalıdır. Eğer bu tür dokümanlarda belirlenmiş bir süre yoksa her işletme kendisi tarafından bu süreyi belirleyebilir. Ancak müşterileri ve kamuoyu ile bunu açıkça paylaşmalıdır. 

Bu blogdaki popüler yayınlar

CAM- YAPILARDA KULLANILAN: İLGİLİ TSE ve EN STANDARTLARI