KURŞUNA DAYANIKLI CAMLAR
KURŞUNA DAYANIKLI CAMLAR
Yapılarda kullanılan kurşuna dayanıklı camlar için geçerli
olan iki ayrı AB standardı vardır. EN
12543 laminasyon tekniği kullanıldığı için genel olarak üretim ve kalite
kontrol şartlarını ortaya koyar. EN 1063 ise ünitenin kalite kontrol ve
sınıflandırması ile ilgilidir.
Kurşuna dayanıklı camlar 7 ayrı sınıflama ile
tanımlanmıştır. BR-1 : BR-2; BR-3 ; BR-4 ; BR-5 ; BR-6 ve son olarak da BR-7 . Bu sınıflandırma farkları mermi
özellikleri ve atış yapılan silahlardan kaynaklıdır. EN 1063 standardı için
SG-1 ve SG-2 diye tanımlanan iki ayrı sınıf ise av tüfekleri ile yapılan
atışlarla ilgilidir.
Patlamaya karşı geçerli AB standardı ise EN 13541’dir. Ancak
bu şu an bizim yazımız kapsamı dışındadır.
Genellikle askeri binalarda, nöbetçi klubelerinde kullanılan
bu tür cam üniteler özel güvenlikli konutlar, rezidanslar, banka vb. binalar,
otellerin kral dairesi diye tabir edilen mekanlarda kullanılmaktadır.
Yaygın düşülen hatalardan biri, kurşuna dayanıklı cam talebi
yapılırken sadece cam ile ilgilenilmesi, camın takılacağı doğramaya ait özellik
ve standartların dikkate alınmamasıdır. Oysaki cam kadar önemli olan diğer
tamamlayıcı öge camın takılacağı doğrama ve bunun destek unsurlarıdır.
Kurşuna dayanıklı cam üniteleri tamamıyla cam+cam
kombinasyonundan oluşabileceği gibi cam+polikarbon kombinayonundan ya da daha farklı polimer bazlı malzemelerden oluşabilir. Bu farklılık kalınlık ve
ağırlıkla ilgili olduğu kadar güvenlik unsurunun pekiştirilmesi açısından da
önemlidir.
Eğer kurşuna dayanıklı cam talep edecekseniz mutlaka
sınıfını, NS kalitesinde ( kurşunun çıkış yönünde parçacık kopması olması istenmiyors NS kalite talep edilmelidir) olup olmayacağını bildirmelisiniz ve bu
sınıflandırmaya uygun CE uygunluk test raporu istemelisiniz. Dahası bu test
raporlarında belirtilen cam + pvb + polikarbon gibi malzemelerin sizin için
üretilen ünite ile aynı vasıfta olup olmadığını kontrol edin. İşletmenin bu
ürün için CE TEKNK DOSYASI olup olmadığına göz atmanızda da yarar vardır. Bütün
bunları nasıl kontrol etmeniz gerektiği konusunda ilgili standartlar size yol
gösterecektir.
Eğer ünite içinde cam yanı sıra polikarbon levha kullanılacaksa bunun da sert kaplama ya
da normal polikarbon olması mümkündür. Her bir sınıfın sonuna NS harfleri
eklenirse ( örneğin BR-7/NS ) , bunun anlamı kurşun çarpması sonunda üniteden
parça sıçraması olmaması isteniyor demektir, bunun için de genellikle İç Mekana
gelecek şekilde son katman olarak sert kaplamalı polikarbon kullanılması
gereklidir. Aksi takdirde polikarbon çizik, korozyon ve diğer dış etkenlerden etkilenecektir.
Kuruşuna Dayanıklı Cam
( KDC ) talep ettiğiniz işletmenin CE TEKNİK DOSYASI olup olmadığını
kontrol etmeyi de unutmayınız. Bütün bunlar size ürün kalitesi hakkında güvende
olduğunuzu gösterecektir. Çünkü bu tür ünitelerin olumsuz sonuçlarından ciddi
zararlara uğrayabileceğinizi unutmayınız. CE TEKNİK DOSYASI düzenleyemeyen bir işletme yaptığı işin gerçekten bilincinde değil diyebiliriz.
Kurşuna dayanıklı cam ünitenin çevresi , kenarlardan 1 cm.lik kısım
kapatılacak şekilde özel bir bant ile kapatılmalı ve nemlenmesi önlenmelidir.
Ünitenin montaj yapıldığı yerde kenardan nem almasını önleyici ayrıca tedbirler
alınmamış ise montaj yerine de bu
şekilde takılmalıdır.
Montaj yapılacak yerin su/nem yalıtımı yanı sıra
kullanılacak yalıtım malzemelerinin ünitede kullanılan PVB , PC ve PU ( poliüretan
Pvb ) ile uyumlu olması gereklidir. Eğer
cam kombinasyonunda kaplamalı cam kullanılmış ise yalıtım malzemelerinin bu
kaplama ile de uyumlu olması gereklidir.
KDC ünitesinde optik dalgalanma ve kenardan 1 cm’yi aşan
bölgede hava kabarcıkları olmamalıdır.
Daha az maliyetli bir ürün elde etmek amacıyla tek katlı cam
ya da basit lamine cam üzerine “kurşuna dayanıklı film” kaplayarak aynı sonucu
almak istendiğine tanık olmaktayız. Ancak film kaplama tekniği ile elde edilecek
ürünün uzun süreli dayanımı ve filmin alttaki cam panelden ayrılması, zamanla
renkte değişmeler olması vb. nedenlerden ötürü ( cam + cam ) ve (
cam + polikarbon ) panellere göre daha az etkili ve kullanışlı olduğunu
söylemeliyiz. Bu tarz flmler genellile özel araçlar, gemi, uçak vb.leri için
uygundur. Ancak askeri –zırhlı araçlarda yine KDC kullanımını tavsiye
etmekteyiz. Ayrıca cam filmi güneş vb. ısı kaynağına maruz
kalması sonucu ısınması ve filmin bu ısıyı cam plakaya yansıtması nedeniyle
arkadaki tempersiz camlarda kırılmaya da neden olabilmektedir.
Kurşuna dayanıklı camlarda polikarbon panelin presten ve
ısıdan etkilenmemesi, laminasyondaki kabarcık vb. kusurlardan kaçınmak adına
SIVI DOLGU kullanıldığı durumlar da söz konusudur. Ancak sıvı dolgu, ara
bağlayıcı olan pvb ( polivinil butiral) gibi esnek bir malzeme olmadığı için
kırılganlığı yüksek, dolayısıyla da kurşunun hızını azaltma özelliği zayıf bir
malzemedir. Normal lamine emniyet camlarında dahi cam kırıldığında aradaki sıvı
bağlayıcının belirli bir ağırlık ve darbe karşısında birbirinden koptuğu
görülmektedir.
Murat Tıkıroğlu
Glass Consultant
Murat Tıkıroğlu
Glass Consultant